pondělí 6. dubna 2015

Recenze - Divergence


Orig. název: Divergent
Autorka: Veronica Roth
Přeložila: Radka Kolebáčová
Díl: 1.
Nakladatelství: CooBoo
Rok vydání: 2012
Žánr: Dystopie, Román
Počet stran: 341
Počet kapitol: 39

Anotace: 
Nacházíme se v dystopickém Chicagu, kde je společnost rozdělena do pěti frakcí. Každá frakce se zaměřuje na jednu ctnost – Candor na upřímnost, Abnegation na obětavost, Dauntless na statečnost, Amity na mírumilovnost a Euridite na moudrost. Každý rok v předem určený den si všichni šestnáctiletí musí vybrat, které ze zmíněných ctností zasvětí zbytek svého života. Pro Beatrice tato volba znamená rozhodnutí mezi životem s rodinou a tím, čím je doopravdy. A to, co si vybere, nakonec překvapí i ji samotnou.

Během výcviku, který probíhá ve velmi konkurenčním duchu, si Beatrice zvolí nové jméno (Tris) a snaží se v novém prostředí najít místo, kam patří. A také si nějak utřídit své pocity vůči jednomu na jednu stranu fascinujícímu, ale na druhou stranu velmi nebezpečnému chlapci. Do toho všeho ji tíží jedno velmi zásadní tajemství, které (jak se později ukáže) může zachránit život všem, které miluje... ale také ji zničit.


Teď už chápu co na této knize všichni vidí. I mě se příběh zalíbil a stal se mou srdcovkou.
I když jsem viděla film dříve, tu radost ze čtení mi to nezkazilo. Postupně jak jsem četla tak jsem na film dost zapomínala. A v knize byly některé věci více vysvětleny.

Nápad rozdělit lidstvo do různých skupin, kde závisí na povaze je dost originální (já se třeba v žádné z frakcí necítím úplná... znamená to že jsem divergentní?)



Hlavní postava, Tris, je mi velice sympatická. Hlavně ty její změny povah. Byly doby kdy jsem s jejími činy souhlasila a doby kdy jsem si řekla "co to sakra dělá?!". Bylo super vidět jak se ze slabé a bezmocné dívky stává silná a bojácná.
U Čtyřky mě překvapilo, že jakkoliv se snaží tvářit jako tvrďák, byly doby kdy své city dal opravdu najevo (to se na mužích tak často nevidí).
Další postava o které bych se chtěla zmínit je Jeanine. I když je záporák, tak trošičku jsem si jí taky oblíbila. Co na to říci, ví co chce a jde si za tím... Ale patří jí to.

Asi nejsem jediná, kdo na konci proklínal autorku za to, jaké postavy nechala na pospas. Ale mám respekt a říkám si, že bez toho by to tak super nebylo.

Z dalších dílů mám strach, že si svou kvalitu už neudrží, ale zatím nemůžu posuzovat. Každopádně si chci na chvíli od dystopií odpočinout a Rezistenci začít číst minimálně za týden.

8 komentářů:

  1. Pěkná recenze. Divergence se mi moc líbila, i když filmové zpracování mě docela zklamalo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :). Já film viděla před knihou a líbil se mi. Teď u mě ale vede kniha...

      Vymazat
  2. Skvělá recenze :) Zrovna jsem dočetla Divergenci :) Moc se mi líbí knížka i film :) Jen mě překvapilo jak moc se liší filmová Rezistence od knížky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :)... viděla jsem trailer na Rezistenci a dost mě zaujal. Jak je to v knize zatím nevím, jen doufám, že nezklame.

      Vymazat
  3. Boží už jsem se začínala bát, že jsem jediná kdo je fanouškem Jeanine. :D Dobrá recenze, doufám, že se ti další díly budou taky líbit. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Jeanine je dost dobrá. Ve filmu ji Kate Winslet zahrála opravdu dobře, přesně jak jsem si ji představovala.
      Těším se na pokračování. Někomu se líbí a někomu ne. Jsem zvědavá, na čí straně budu já, doufám, že na kladné :).

      Vymazat
  4. Veľmi pekná recenzia. :) Už dlho rozmýšľam, či si knihu prečítať. Tvoja recenzia ma konečne nakopla schmatnúť tu knihu do rúk a konečne ju prečítať. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě těší :)... už je to dlouho, co jsem Divergenci četla, ale ještě jsem se neodhodlala k závěrečnému dílu... dlouho nad tím rozmýšlím, ale tak nějak tápu a nechci, aby tahle série skončila... :)

      Vymazat